“De beentjes van
Sint Hildegard’
Een herkenbare
kijk op relaties
Na het bekijken van de film ‘De Beentjes van Sint Hildegard’ kwam bij mij de gedachte op: dit moet voor sommige mensen behoorlijk confronterend zijn!
Ik keek al snel naar de film door de bril van een relatiecoach, omdat ik talloze situaties herkende die ik vaak tegenkom in mijn praktijk.
Relaties door de ogen van een Coach
Met 27 jaar ervaring in werken met de vier temperamenten, kon ik allerlei persoonlijkheden en dynamieken in de film herkennen. Alle temperamenten komen aan bod, en het is fascinerend om te zien hoe deze invloed hebben op de personages.
Jan en Gedda: Een Relatie in Balans?
In de film ontmoeten we Jan, een flegmatische man die graag volgt en confrontaties vermijdt. Gedda daarentegen houdt van controle en is een echte melancholicus. Ze vertoont ook trekjes van een Cholericus door haar sterke taakgerichtheid.
Een confronterende scène is wanneer Jan simpelweg een koekje wil, maar Gedda erop staat dat Jan appeltaart neemt. Het publiek kan er hard om lachen, maar het roept ook “OHHHH, wat erg” op.
Sterk of bazig? Gedda en oma Sinie
Op de begrafenis van opa Arend, zegt kleinzoon Peter: ‘Je bent 63 jaar getrouwd geweest met oma Sinie. Maar nu heb je rust.’ Oma Sinie was net zo bepalend als Gedda, en opa Arend volgde ook. Het lijkt erop dat de geschiedenis zich herhaalt.
Opa Arend wilde jarenlang naar “de beentjes van Sint-Hildegard” lopen, maar oma Sinie praatte hem er altijd vanaf. Oma Sinie en Gedda kunnen als bazige vrouwen worden gezien, maar zijn ze eigenlijk gewoon sterke vrouwen?
Erik en Liesbeth: Controle vs Flexibiliteit
Liesbeth, dochter van Jan en Gedda, heeft een nieuwe relatie met Erik, een man die van controle houdt. In een scène waarin Erik Liesbeth terechtwijst voor te laat zijn, reageert het publiek met een luide “OHHHHH”. Maar voor sommigen is een afspraak een afspraak, en Erik wil zijn leven perfect beheersen.
Waarom zijn we zo verschillend?
De film bevat nog veel meer herkenbare situaties. De vraag rijst: Ben je een Jan, een Gedda, of misschien iemand anders? Onze verschillende karakters en reacties op situaties worden bepaald door onze unieke combinaties van temperamenten, bekend als de ‘vier temperamenten.’
Als je jezelf herkent in bepaalde personages uit de film en je al geruime tijd ongelukkig voelt in je relatie, dan is het misschien tijd om aan je relatie te werken. Begrijp elkaar echt door de vier temperamenten en zoek naar manieren om samen te groeien.
Werken aan Relaties en Jezelf
Als je jezelf herkent in bepaalde personages uit de film en je al geruime tijd ongelukkig voelt in je relatie, dan is het misschien tijd om aan je relatie te werken. Begrijp elkaar echt door de vier temperamenten en zoek naar manieren om samen te groeien.
De kracht van de Vier Temperamenten
De vier temperamenten zijn de sleutel tot het begrijpen van jezelf en anderen. Ze hebben niet alleen mijn eigen leven veranderd, maar ook dat van velen die ik heb gecoacht. Ontdek je sterke punten, werk aan je zwaktes, en begrijp elkaar beter, zowel in persoonlijke als zakelijke relaties.
Samenwerken en elkaar ruimte geven
In een relatie is het essentieel om elkaar op te tillen, samen te werken en ruimte te geven voor individuele groei. Houd de kwaliteiten van je partner in gedachten die je in het begin zag en erger je niet aan hun verschillen. De basisregels van jullie relatie bepalen jullie samen.
Hoe jij en je partner bij elkaar passen
Niet elk temperament past even goed bij elkaar, maar het begint met zelfkennis en zelfwaardering. Deze lessen worden prachtig weerspiegeld in de film.
Investeer in Jullie Relatie
Als je jezelf herkent in de film en bepaalde scènes je bekend voorkomen, overweeg dan om samen te werken aan jullie relatie. Begrijp elkaar echt door de vier temperamenten en werk aan een gezonde, gelukkige relatie.
Ontdek jezelf en je partner
Wil je meer weten over je eigen temperamenten en die van je partner? Ontdek het via de online training ‘Jezelf en elkaar echt begrijpen.’ Leer waarom je doet wat je doet en hoe je elkaar beter kunt begrijpen.